Dag 20 en 21 Les Landes en St Jean Pied de Port

7 juni 2017 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Dag 20 Hilde :

Vanmorgn om 8 uur op de fiets, beetje regen onderweg maar niet te erg, verder wel bewolkt maar prima fietsweer. De eerste 50 km tot Dax makkelijk doorgepeddeld door saai Les Landes met eindeloze rechte weggetjes door bossen en maisvelden met van die giga lange  irrigatiesystemen overal. Daarna begon het wat meer heuvelachtig te worden met wat klimmetjes hier en daar. In Peyrehorade ( wat een naam) eindelijk wat gezelligs te beleven, terrasje en winkels en wie troffen we daar, ja hoor Simone en Cor die we een paar dagen geleden voor het  laatst gezien hadden en in de eerste week ook een keer. Wat een verrassing , dus we hebben gezellig en langdurig op dat terras zitten bijpraten en het werd nog gezelliger toen de twee cowboys uit Monnickendam en Purmerend ook ineens aan kwamen zetten. Maar die twee gingen ergens eten en Simone, Cor en wij gingen even langs het Office de Tourisme en vervolgens naar de Carrefour om daarna samen naar de Camping a la Ferme te fietsen, die ontzettend leuk bleek te zijn .  Er werd ons een eerste gratis biertje aangeboden en voor mij een Magnum ijsje, mmmmmm. Er was een mooi veld voor onze tentjes met wat bomen , goeie douches en er was een lekker overdekt keukentje met tafel en stoelen , zodat we daar konden eten. Ap kookte weer, macaroni, saus uit potje en blikje tonijn, mmmmm. Hier missen we Michel die onze kok was.  Lekker chillend de avond doorgebracht met Simone en Cor, met whisky van Cor en een grote zak chips. Daarna lekker maffen.

Dag 21  Vanmorgen vroeg op weg naar mijlpaal St Jean Pied de Port aan de voet van de Pyreneeën. Hele  dag strakblauw met fris windje. Prachtig door de heuvels van Frans  Baskenland kenmerkend  door de spierwitte huizen met bloedrode of donkergroene luiken en schuine daken met aan een kant vaak langer doorlopend dak. De heuvels van Baskenland zijn groen, rond en  heel erg diep, echt typerend voor deze streek. Hier en daar groepjes koeien. Na twee keer een lange klim van 7% en nog wat kortere klimmetjes kwamen we om 3 uur hier in St Jean aan en zijn we meteen op het eerste beste terras neergeploft voor een cola voor Ap en een ijsje voor mij. Daarna naar de camping die vlakbij bleek te zijn en waar we de twee cowboys uit Purmerend en Monnickendam weer troffen. Tentjes opgezet, gedoucht en daarna lopend terug naar dorp voor lekker eten met WiFi op zelfde terras. Morgen blijven we hier een dagje.

1. Mieke Wanders:
    7 juni 2017
    Wat een beeldend verslag! Ik zie het allemaal voor me en benijd jullie! Af en toe ook lekker genieten van de vrije tijd!
  2. Wil SA:
    7 juni 2017
    Prachtige foto's en mooi verhaal Hilde. Echt leuk......
    Wat een belevenis en leuk om weer wat bekenden te zien.
    Vanaf morgen wordt het wat makkelijker voor je, hoop ik.
    Houd je taai.
  3. Lennie Meijer:
    Klinkt goed Hilde!
  4. Jet:
    8 juni 2017
    Leuke beschrijving van de omgeving,.zo reizen we een stukje mee. Het schiet al lekker op, diepe buiging.
  5. Eric Dix:
    8 juni 2017
    Goed geschreven verslag zusje. Mooi dat het zo goed gaat. Chapeau!!!