Dag 35 Villafranca del Bierzo

21 juni 2017 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Hilde
We zijn vroeg wakker want er begint om zes uur al iemand te rommelen  en in te pakken. Dus na het ontbijt in de gezellige keuken van de Albergue zijn we al om 8 uur op weg naar de Cruz de Ferro op 1530 meter. Het belooft weer een snoeihete dag te worden maar omdat het nog vroeg is en we hoog zitten is het nog lekker koel. Oké , op naar dat ijzeren kruis. Nou, met die ebike echt een makkie want  je hoeft alleen je benen mee te bewegen en je rijdt min of meer vanzelf omhoog. Wel lekker dat je rustig om je heen kan kijken en genieten van de omgeving en het fascinerende landschap dat zich steeds weidser om ons heen uitstrekt. Om negen uur zijn we boven en maken foto's van het ijzeren kruis op de kale gladde boomstam waar allemaal stenen en andere dingetjes liggen die mensen er achterlaten.
Na 2km afdalen zien we een geweldige voor toerisme in stand gehouden Templara Mediaval met een heuse monnik erin en kerkelijk gezag, zie video. We kijken er uitgebreid rond. Je lacht je rot.
We dalen verder af, nemen hier en daar foto's en stoppen in het bijzondere bergdorp El Acebo met veel houten balkonnetjes en dergelijke en met leistenen daken, voor een lekker bakkie op een gezellig terrasje waar we ook een stempel krijgen. Tot onze verbazing komt er een vreemd uitgedoste man op een soort volgepakte step langs die kennelijk ook de camino doet, maar hoe hij dan omhoog komt is ons een raadsel. Beneden aan de afdaling van 15 km komen we in Molinaseca, met een heel bijzonder kerkje vooral vanbinnen waar we een stempel krijgen en met een mooie oude stenen brug met bogen waar gezwommen wordt. Ooohhh dat wil ik ook.
Maar we moeten door naar Ponferrada, een mooie stadje met een burcht waar we op zoek gaan naar de Decathlon voor twee buitenbanden voor de aanhanger en een gasflesje. Gelukkig kunnen we het zonder veel problemen vinden.  Inmiddels is het moordend heet geworden en gaan we op weg naar Villafranca del Bierzo waar verschillende Albergue' s zitten en waar ook een camping op 2 km van het dorp moet zijn in Vilela. We hebben er dan 70 km op zitten. We doen eerst nog wat boodschappen en rijden dan naar die camping omdat buiten slapen toch lekkerder is dan binnen. Maar als we er aankomen, veel verder trouwens dan 2 km, blijkt het een verlopen rotzooitje te zijn met een cafe erbij dat gerund wordt door een vrouw met een stel honden en hebben we spijt als haren op ons hoofd dat we niet toch die leuke Albergue hebben genomen met zwembad die we aan het begin van het dorp gezien hadden. Er is verder ook helemaal niemand. Nou ja, we vinden er een redelijke plek voor onze tentjes, vinden ook twee stoelen, we kunnen douchen en de was doen en na het eten gaan we bij dat cafe buiten zitten voor de WiFi. Er komen zowaar wat klanten voor de bar maar geen campinggasten. Het is nu negen uur in de avond en het is nog steeds warm, AccuWeather.com op mijn telefoon  geeft aan dat het op dit moment nog 36 gr is. Morgen begint de temperatuur langzaam te dalen van 29 naar 25 en volgende week zelfs 21 graden, heerlijk.

1. Ria Broer:
    21 juni 2017
    Hopelijk kan je lekker slapen ondanks de hitte. Gelukkig dat je een e-bike hebt met die klim en deze temperaturen. Misschien had die meneer met die step toch ergens stiekem een accu anders is het toch geen doen. Zo zie je ook wat van de omgeving en dat houdt de moed er in. Globetrotters waar ik diep respect voor heb. Was weer heerlijk km te lezen. Morgen gezond weer op en veel succes. Wij genieten van je verslag Hilde, iedere dag weer.
  2. Wil SA:
    22 juni 2017
    Wederom een mooi verhaal en prachtige foto's. Nou die man met die regenboog step heeft echt wel een motortje onder die ezel zitten.
  3. Eric Dix:
    22 juni 2017
    Ha zusje,
    Dank voor de prachtige verhalen van de afgelopen dagen. Ze zijn zó realistisch dat het lijkt alsof wij met zijn allen op de bagagedrager van je e-bike mee mochten rijden. Nou ja, op die van Ap dan natuurlijk. (dat haantjesgedrag moet immers beloond worden) En dan op dat aanhangwagentje om precies te zijn. Hij weet het nog niet, maar dat is het werkelijke geheim achter al die lekke banden. Sorry Ap, We konden het niet laten, maar zaten met zijn allen onder dat zeiltje maar vonden het nogal gênant om ons tijdens die overspannen reparatiewerkzaamheden bekend te maken, maar we wel hebben geweldig genoten. Dank ook voor de uitbreiding van ons vocabulaire. Dank je wel! Dank jullie ook voor de prachtige foto's. Als ik op de kaart kijk hebben jullie je doel bijna bereikt. Nog een een kleine 200 kilometer te gaan. En jullie zijn er... Super!!!