Dag 23 Roncesvalles Spanje

9 juni 2017 - Roncesvalles, Spanje

Dag 23
Hilde:
Vannacht veel regen, waardoor het gelukkig lekker is afgekoeld. Vanmorgen nog zwaar bewolkt met beetje motregen af en toe, maar konden toch droog vertrekken. Helaas erg veel mist rond de bergen, wel jammer, maar beter dan dat bloedhete zweetweer. Eigenlijk prima weer om te fietsen, dus hup op weg naar Roncesvalles, na eerst nog 4 km verkeerde weggetje met heuvel te hebben genomen,  godzijdank met e-bike allemaal niet erg. Dus weer terug naar St Jean en goede weg gevonden richting Pamplona. We moesten 900 hoogtemeters maken  over 26 km, maar met die e-bike echt een eitje, kost mij tenminste geen enkele moeite. Ergens net in Spanje bij een herberg een koffiestop gehouden bij het enige terrasje op de route. Boven gekomen even een foto genomen en toen weer stukje afgedaald naar het klooster van Roncesvalles waar we ons hebben aangemeld voor een slaapplaats op de slaapzaal, met allemaal hokjes van 4 stapelbedden. Nou ja, moet je een keer meemaken. Daarna fietsen in apart hok gezet, accu's aan het gas en toen naar cafe-terras voor een biertje en sinas. Heel bijzonder om daar allemaal mistflarden rond de bergen te zien voorbij schuiven. Vanavond hebben we om 7 uur een pelgrimsmaaltijd en Ap gaat om 8 uur naar de kerk om de mis bij te wonen. Misschien ga ik ook wel even mee. Er zijn vooral veel wandelaars die hier komen. Op ons slaaphok van 4 bedden, is een jongen uit Finland met zijn vader die met het vliegtuig zijn gekomen om vanaf St Jean naar Santiago te lopen. Nog geen andere fietsers gezien eigenlijk. En er werken hier Nederlandse vrijwilligers, erg aardige mensen allemaal.
Het eten met alle andere pelgrims, voornamelijk wandelaars was gezellig. Allemaal ronde tafels voor 10 personen. Naast Ap een aardige Nederlandse man, gezellig om mee te praten.
Daarna snel naar de kerk voor de mis van 8 uur, waar ikzelf het al snel voor gezien hield. Als kind al te veel missen verplicht moeten bijwonen.
Ap:
Bijzondere pelgrimsmis voor ongeveer 100 man. Na drie kwartier was de mis afgelopen en kregen we nog een pelgrimszegen van de pastoor in een heel mooi oud pelgrims kerkje met bijzondere gebrandschilderde ramen . Buiten gekomen was het weer helemaal omgeslagen . Mistig en motregen en koud. We gaan zo weer naar het klooster voor koffie en thee en dan op tijd naar bed, want om 22 uur moet het stil zijn op de slaapzaal. Morgenochtend om zes uur gaan de deuren open voor de eerste wandelaars , alleen voor ons zal het wat later worden, rond een uur of acht. Via Pamplona naar Puente de Reina, een rit van ongeveer 70 km, gelukkig meer dalen dan klimmen, dat hebben we vandaag genoeg gedaan .

1. Marinus:
    9 juni 2017
    Hop naar Pamplona,, even een Stier bij de hoorns pakken, succes en veul plezier,
  2. Mieke Wanders:
    9 juni 2017
    Mooi verhaal en leuke foto's!!!!
    Heerlijk toch die ebike?
  3. Wil SA:
    Navarra bereikt, geweldig‼️
  4. Eric Dix:
    12 juni 2017
    Mooi verhaal zusje. Maar oppassen met die sinas-8tige drankjes hè. Erg slecht voor je gebit. Bier blijkt daar in tegen juist een uiterst positieve invloed te hebben. Zelfs de tegenwoordig zo populaire 0 % versie blijkt erg goed. Dat was trouwens het belangrijkste onderwerp tijdens de nieuwsuitzendingen op de NL-TV vandaag. En dat van die kerk. Dat kan ik me ook nog goed herinneren. Toen we als kind eenmaal zelfstandig naar de kerk mochten, moesten we bij thuiskomst wel kunnen opdreunen waar de preek over ging. Na de preek was het dus "voor het zingen de kerk uit" zal ik maar zeggen. In normaal tempo hadden we dan allemaal precies één rol Mentos weggewerkt. Ook slecht voor ons gebit trouwens. Vanuit Pamplona hebben jullie volgens Google Maps nog 717 km. te gaan. Jullie gaan het halen!!!
  5. Carel:
    13 juni 2017
    Nou Eric jouw vcerhaal mag er ook wel wezen ! Leuk !